سرخط خبرها

شب شعر «جمال جانان» در مشهد برگزار شد | تقدیر از یک عمر خدمت استاد شفق به خاندان عصمت و طهارت

  • کد خبر: ۱۵۲۹۰۷
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۷
شب شعر «جمال جانان» در مشهد برگزار شد |  تقدیر از یک عمر خدمت استاد شفق به خاندان عصمت و طهارت
همزمان با فرارسیدن اعیاد شعبانیه و در آستانه فرارسیدن سالروز ولادت امام عصر (عج) شب شعر «جمال جانان» برگزار شد.

به گزارش شهرارانیوز، امشب، ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ و در آستانه فرارسیدن نیمه شعبان، تالار نور اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی میزبان جمعی از اساتید و شاعران آیینی کشور بود که ضمن بیان اشعاری در مدح و منقبت ائمه معصومین (ع)، سالها خدمت استاد محمدجواد غفورزاده (شفق) به خاندان عصمت و طهارت (ع) را پاس داشتند.

شعر و ادب فارسی با خراسان گره خورده است

در ابتدای این مراسم «امیرمهدی حکیمی» مدیرعامل موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی به رسم میزبانی و در سخنانی کوتاه به روایاتی از ائمه معصومین اشاره کرد که شعر ممدوح را ستوده اند.

حکیمی خاطرنشان کرد: این حقیقت نگاه به شعر است؛ آنگاه که شعر نه در ترویج بی اخلاقی و ظلم ستایش ظلم و ظالم، بلکه در ترویج اخلاق و مفاهیم مفاهیم والای انسانی و الهی، مبارزه با ظلم و گسترش عدالت و خیر و نیکی راه به پایان ببرد.

وی افزود: شعر آیینی، شعری است که به اینگونه مفاهیم می پردازد و شعری نیست که صرفا به وصف یا به مدح یا به مرثیه حضرات معصومین بپردازد. به گمان من، شعر آیینی اخلاق و مفاهیم و معارف اهلبیت (ع) را ترویج می کند. جامعه را به پیش می برد و انسانها را پیرو این مفاهیم می سازد. شاعر می تواند زبانی زیبا ترویج این مفاهیم باشد.

حکیمی در ادامه گفت: در طول تاریخ تشیع نیز شاعران برجسته، همواره دار خود را بر دوش کشیده اند و تنها شاعران بوده اند که از اهلبیت (ع) صله و پاداش دریافت کرده اند.

وی افزود: خراسان نیز مهد شعر فارسی است و شعر و ادب فارسی با خراسان گره خورده است. همیشه حکما و اندیشمندان آن، زبانی قدرتمند برای بیان این مفاهیم داشته اند.

حکیمی در ادامه گفت: خرسندم از این که فرصتی برای تقدیر و تجلیل از استاد شفق فراهم شد. سخن سرایی که مفاهیم شعر انسانی و ولایی را در شعر خود بیان کرده است و به جامعه ارائه کرده است و افزون بر آن، شاگرد پروری کرده است.

شعرخوانی شاعران آیینی در مدح اهلبیت (ع)

در ادامه این مراسم که با حضور جمعی از اساتید شعر آیینی از جمله غلامرضا سازگار، علی انسانی، عباس صادقی زرینی، هادی منوری، محمدعلی صفری زرافشان، محمدعلی سالاری، علی مقدم، محمدجواد الهی پور، ابوالفضل عصمت پرست، سید رضا یعقوبی آل، راضیه رجایی، سید محسن علوی و با اجرای امیر الهای همراه بود، حاضران در مراسم اشعاری را به خاندان عصمت و طهارت (ع) تقدیم کردند.

تجلیل از یک عمر خدمت استاد شفق به خاندان عصمت و طهارت

اما بخش پایانی این مراسم نیز به تقدیر و تجلیل از استاد محمدجواد غفورزاده (شفق) اختصاص یافت.

گفتنی است استاد «محمدجواد غفورزاده» متخلص به «شفق» در سال ۱۳۲۲ در مشهد متولد شد. از ابتدای سال‌های نوجوانی به شعر علاقه نشان داد و با حضور در مجالس اهل‌بیت (ع) اشعار او رنگ و بویی ولایی به خود گرفت. از او می‌توان به‌عنوان یکی از چهره‌های ماندگار ادبیات آیینی نام برد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->